tirsdag 6. november 2012

obamapower

Heihei!
Melder meg bare inn for aa si som alle andre tilregnelige (hihi, tulla da. Litt.) mennesker: Halleluja, Obama vant valget! Saa naa kan amerikanerne se frem til 4 nye aar med Obama som president. Ikke alle er like glade for det, men jeg og vmor hoppet iallfall opp og ned da valgresultatet til Ohio ble offentliggjort - for det avgjorde hele valget. 


Jeg er bare glad, jeg. Ikke et stygt ord om republikanerne altsaa, men hadde Romney vunnet hadde jeg antakelig reist hjem med foerste fly i ren protest. For all del, de har sikkert gode visjoner og oensker for US de ogsaa, men maaten aa komme dit paa og samfunnet det ville skapt er bare stikk i strid med alle verdier jeg har iallfall. Aa skape et samfunn med flere arbeidsplasser og skattelette, paa bekostning av fattige menneskers hjelp og helsevern, miljoevaern og mye mer... Ellers takk du. Jeg har sett nok mennesker leve i trailerparker de droeye to maanedene jeg har vaert her.




















Maa virkelig si at aa vaere her under presidentvalget har vaert en stor opplevelse, da. Det er noe helt eget med aa hoere menneskene her sitt perspektiv paa ting, ettersom vi i Norge ogsaa foelger presidentvalget noeye. Det er det faa amerikanere som ofrer en tanke paa, her gaar det mer i lokale spoersmaal eller rett og slett hvilken kandiat man "liker best". Eller som min vmor som ikke hadde tenkt aa stemme foer Mitt Romney kom med et utspill angaaende voldtatte kvinners rett til abort ( eller rettere sagt retten han ikke synes de burde ha.. WHAT?) og hun braabestemte seg for at denne  mannen skulle ikke bli president.

Aa se presidentkampanjen paa naert hold har ogsaa vaert en opplevelse. Grensene for hva man kan si og ikke si i en reklamefilm - for ja, det har de mange av - er naermest ikke-eksisterende, folk setter opp skilt i hagen, paa bilen og doera, det ringer i mobiltelefoner med reklameinnslag for kandidatene, og i det hele tatt er det et helt enormt styr. Og hvis du lurer paa hva kampanjen koster - omtrent 3 milliarder dollar per kandidat.

Hvordan valget foregaar ogsaa vil nok vaere helt fremmed for dere nordmenn. Mattelaereren fortalte oss foelgende i dag, om hvordan republikanske ledere i enkelte stater velger aa holde valglokalet aapent saa kort som mulig i byene (stoerre byer velger som regel demokratisk), slik at det blir lange koer, gjerne 10-12 timer, og at ikke alle engang rekker aa stemme. Dette da for aa gi demokratene faerrest mulige stemmer. Dette skal vel taes med en klype salt tenker jeg, men at noe slikt er et alternativ gjorde meg ganske maalloes..

Bare noen kjappe inntrykk det her, altsaa. Ellers er alt bra med meg :)

Skal avslutte med aa quote en status jeg saa paa facebook foer i dag "Det fine med valget i USA er at Siv Jensen ikke kan vinne" Haha, made my day!

PS: Kan noen si til mamma og pappa at de maa lese mailen sin innimellom, og hoere om de vil skype med meg klokka 10 deres tid paa torsdag? Takk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar