torsdag 3. januar 2013

Stinius' 2012

Heihei alle sammen!
Innser at dette innlegget kanskje ikke er saa fryktelig interessant for andre enn sentimentale moi, men skal ta meg den friheten aa skrive det likevel.
Mitt 2012 har vaert... anderledes. Det startet med en nyttaarsaften lik den forrige, med masse flotte venner, hoey musikk og dans..
Januar kom, januar gikk.. Plutselig var jeg paa speakerkurs med Ingeborg, og laerte hvordan man lagde vignetter, kommenterte og introduserte mennesker, hvordan Nidarosdomen ser ut om natta og aa hurtigshoppe paa 30cm issvuller.. 

Februar var ikke akkurat en minneverdig maaned, ergo ingen bilder. 



Men mars, dere! Aviciikonsert med Elise, og etterhvert Egypttur med familien. Skal heller ikke glemmes at jeg i disse maanedene tilbrakte masse til i Oslo hos min kjaere mormor, selv om det ikke finnes bilder av det..





En av de fineste ukene i livet mitt, lover. 

Til Maris store glede fikk Elding plass paa gaarden naar vi kom tilbake fra sydentur


Mens jeg, Selina og Karin koste oss med skogsturer saa fort snoen forsvant



 I 2012 har det vaert mange herlige kvelder, med mine enda herligere venninner. Love ya!


Saa kom mai, med min 17. aarsdag (eller 18 - 1) som jeg valgte aa kalle det da. Ikke at jeg egentlig innsaa at jeg om et aar ville vaere 18, DET virket fryktelig langt unna akkurat da. Not so much anymore.. 17-aarsdagen min ble foerst feiret med familien, senere med en stor vennegjeng som etterlot huset som et rot, en and paa laavetaket og oss alle med masse gode minner :)
Sommeren kom braatt paa, og plutselig var jeg en arbeidende dame. 8 til 4 - jobb er ikke bare-bare fant jeg ut naar jeg sovnet paa tastaturet i redaksjonen paa Smaalenene, og fant ut at det var tid for drastiske tiltak angaaende soevn... Sommerjobben min som journalist var ihvertfall utrolig laererik og nyttig, og gav meg baade mindre redsel for aa ha en fast jobb, snakke med nye mennesker om ubehagelige temaer - og aa faa det som jeg vil, haha.

Tok en ukes fri da: 

Og reiste til England med beste Selina! Vi turet rundt alene og dro fra by til by uten igrunnen aa se saa mye mer enn shoppingen og et par kirker og parker, men hadde en herlig uke fordetom!
 Hoeydepunktet var selvsagt festivalen i Hyde Park, London! Drake, Nicki Minaj, Rita Ora, Example +++, og 85.000 tilskuere.. Aah, minner!
 Resten av ferien soset jeg rundt med familie og venner, uten aa helt ha saa mye maal og mening. Koste meg iallfall masse, spesielt med min bestevenn Eli som var min partner in crime naar det gjaldt ekstrem browniesspising og istidseeing. Og badmintonspill i hagen, turer til Sandstangen, randome loepeturer.. Aww, savner deg! PS: Naar jeg kommer hjem maa vi ta flere bilder sammen, jeg har INGEN! Sommeren min var herlig. Ikke fordi vaeret var fint eller saa mye spesielt skjedde, men jeg var hele tiden oppmerksom paa at dette ble den siste tiden med alle hjemme paa ett aar. Det fikk meg til aa sette pris paa alt og alle saa uendelig mye mer.

Etter en maaned med febrilsk venting og naar jeg innsaa at jeg hadde mistet vertsfamilien min, var lykken stor den dagen jeg fikk telefon om at det var funnet en familie til meg i statene. Michigan var maalet, avreisen dagen etter... Selv etter en maaneds forberedelse paa nettopp dette, var denne dagen grusom. Det var et kaos av taarer, farvel, latter og pakking, og ikke mye tid til aa innse hva som ventet.
 
8 timer senere satte jeg mine bein i statene, skalv meg gjennom sikkerhetskontrollen og bet neglene mine til blods i redsel for at noen skulle rote bort bagasjen min - aka alt jeg skulle leve paa i ett aar. Alt gikk fint, heldigvis. Ogsaa hadde jeg jo mange andre i samme situasjon rundt meg, og aa le av ironien i det hele hjalp oss alle. Deretter hadde vi to kickass dager i New York!


 Fikk nye venner, see beroemte og flotte steder.. Aah, New York! love you.

Nye nervepirrende timer paa flyet, lite mentalt sammenbrudd.. Og jeg fikk endelig moete vertsmor foer foerste gang:

Paa en utrolig kort tidsperiode fikk jeg en innfoering i sinnsykt masse nye ting. Jeg startet paa ny skole og fikk erfare hvordan det er aa bli stirret ned som i Mean Girls.. Gule skolebusser, skap, football games, cheerleadere, fastfood og bonfires, alt var saa utrolig nytt og spennende. Det foeltes ut som livet var en amerikansk film, helt aerlig! Bare se:

Went to my first amerikcan football game, and was introduced to the famous "school spirit"

Joined a crazy crosscountryteam that i grew to love, haha

 Made new friends! Over and over again..


blasted my music in a convertible car on a beautiful sunny day

 Went to a fair.. Or many!

 kan ikke fortelle dere om alt, da...
 - fell in love...
made memories for life with friends i had only known for a day

scared the crap out of chinese exchange students


won with my team, and got a billion hugs and pats on the shoulder

dressed up for homecoming week

 pep rally!
 experienced the american craziness and love of holidays & consumerism

was happy!
watched the homecoming floats, and yelled for my class at a pep bonfire..

carved my first pumpkin

 rode some of the biggest rollercoasters in the world..
 went trick or treatin' with my sis
 no comment, haha
 jumped with joy when obama won the election! i like people to be taken care of when they get sick, thank you very much. and a bunch of other stuff too, obviously.
watched a state crosscountry meet and got to go to a real racecar highway! 

got my first varsity award..
Tried to share a bit of my culture, in return for all the american i got to experience.. No major success, haha



 Got an american family.. Who included me so very much, and i got to experience Thanksgiving as a part of their family. They also took me black friday shopping, such craziness, haha

 christmas came creeping up..

 And passed ever so quickly!

Og det var det, mitt 2012.

Det har vaert baade det beste og verste aaret i mitt liv. Men naa som jeg sitter her er det likevel ikke altfor mye jeg angrer paa. Saa mange flotte mennesker har kommet inn i livet mitt, og jeg har innsett hvor fryktelig heldig jeg er som har alle de herlige fra foer av ogsaa. Jeg har ledd utallige ganger i 2012, og antakelig graatt noen boetter med taarer ogsaa. Funnet ut hvem jeg er, og hva jeg faktisk vil i fremtiden. Fatt saa mange klemmer av mennesker jeg er glad i. Sett verden fra forskjellige sider, og innsett baade gode og totalt haaploese sider ved livet baade her i USA og der hjemme i Norge. Dette aaret har jeg faatt mange nye venner som vil bli i livet mitt resten av livet, og sammen med dem skapt minner som skal holde ihvertfall like lenge. 



Satser paa mange flere av dem i 2013! Det skal bli saa bra :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar